Photoshop - Ta bort fräknar

Oj vad jag får många träffar när det gäller photoshop.
Tänkte lägga upp ett till tips hur man kan få huden len och bli av med finnar och fräknar. Bilden är tagen från veckorevyn.
Kanske lite jobbigt att hänga med men hoppas ni förstår ändå.

1. Först öppnar du bilden i photoshop och sedan gör du en kopia av bilden genom att högerklicka på lagret och välja duplicera lagret.



2. Nu går du in på "Filter - Oskärpa - Gaussisk oskärpa" och ändrar oskärpan så att huden blir len (på det nya lagret). Det kommer se lite dumt ut nu men det kommer bli snyggt.

 

3. Markera det nya lagret (lager 1 i mitt fall) och håll in ctrl och tryck på "skapa nytt lager" - ikonen. Då ska du få ett tomt lager precis under lager 1.



4. Nu trycker du högerklick på lager 1 och väljer "urklippsmask". När du har gjort det ska bilden se ut som den gjorde från början utan oskärpa.



5. Nu trycker du på lager 2 (som är det genomskinliga lagret som du skapade i steg 3) så det blir markerat. Sedan väljer du en pensel och ställer in opaciteten på 50 % (ovanför bilden) och ändrar läget till "ljusare". Du ska även ha svart färg på penseln.



6. Sedan börjar du måla där du vill ha lenare hud eller vill ta bort någon ojämnhet.



Förstår du inte är det bara att skicka :)
Före-och efterbild:

 

Man kan göra detta mycket snyggare än vad jag gjorde här för jag la inte ner så mycket tid på det. Hoppas ni tkr det är användbart. 

Kommentarer
Postat av: Millan

Hmm, det tog lite tid men jag fick rätt på de så småningom. Det blev rätt bra faktiskt :D

2009-03-18 @ 16:14:56
Postat av: Josefine

Vet du om de här fungerar i gimp? :) Jag har nämligen inte photoshop..

2009-04-11 @ 13:23:54
Postat av: Victoria

Du jag vet faktiskt inte :/ men du kan ju pröva :)

2009-04-12 @ 21:07:43
URL: http://victoriahallden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0