Filmsjärnehy & Ändra ögonfärg

Nu är det så att många har frågat mig på bilddagboken om hur man gör olika saker i photoshop. Så jag tänkte att jag lite då och då kunde lägga ut lite enkla tips här.


Det jag tänkte börja med att visa är hur man får filmstjärnehy på ett mycket enkelt sätt:
 
1. Det första du gör är såklart att öppna upp den bilden du vill redigera, i mitt fall en bild direkt tagen från google.

2. Sedan kan man börja med att ta bort finnar, repor och ärr om man har några som man inte vill ha med på bilden. Då klickar man helt enkelt upp "lagningspenseln" i menyn till vänster och väljer ett ställe på bilden där hyn är fin. För att välja stället du vill ha håller du in alt så att det blir ett kors i mitten av penseln och vänsterklicka.

 <--- Klicka på bilden för att se större.

3. Efter du tagit bort alla skavanker som du vill ta bort skapar du ett nytt lager genom att gå upp i menyn och välja "Lager - Nytt - Lager via kopiera". Nu när du har ett nytt lager kan du döpa lagret så du inte blandar ihop det med det andra du kanske vill lägga till senare. För att döpa lagret dubbelklickar du på namnet under bilden och döper det till t ex "hud".



4. Nu går du in på "Filter - Oskärpa - Gaussisk oskärpa" och väljer hur mycket oskärpa du vill ha. Till denna bilden hade jag "6". Strunta i att allt blir i oskärpa nu för det tar man bort senare.

 

5. Nu ska du sudda bort oskärpan från ställen där du inte vill ha den. Så du väljer helt enkelt "suddgummi" i menyn som finns till vänster. Ett rätt bra knep är att ha opaciteten på ungifär 50, det ändrar du i menyn ovanför bilden. Sen suddar du på håret, ögonen, munnen, ögonbrynen, näsan och lite detaljer i ansiktet så som smilegropar så det blir lite liv i ansiktet. 



6. När du har suddat där du vill sudda så kan du ändra opaciteten på lagret så det ser ännu mer äkta ut. Det gör du nästan precis ovanför lagret. Jag satte min på ungifär 70 men det beror från bild till bild.




Före- och efterbild:



----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett knep för att ändra ögonfärgen till någon snyggare färg eller kanske bara mörkare:

1. Först ändrar du till "snabbmask läge" i menyn till vänster. Därefter tar du en vanlig pensel och målar på det du vill ändra färg på. (När du ska ändra färg på ögonen måste du tänka på att INTE måla på din pupill eller ljuset som reflexeras från till exempel en blixt eller lampa.) När du målat allt du ska ändra färg på går du tillbaka till vanligt läge genom att trycka på knappen precis bredvid "snabbmask läge"-knappen. Då kommer allt du målat omvandlas till en markering.



2. Ibland kan det bli så att photoshop markerar ögonen OCH runt om hela bilden. Det måste du ändra och det gör du genom att högerklicka innanför markeringen på ögat och välja "markera omvänd". (Om bara ögonen är markerade kan du hoppa över detta steget.)

 <----- på bilden ser kan du se att hela bilden är markerad.

3. Nu när du bara har ögonen markerade går du in i menyn ovanför bilden och väljer "Lager - Nytt fyllningslager - Övertoning". Då kommer det upp en ruta och där trycker du okej så du kommer in i själva menyn till övertoningslagret.



4. För att sen ändra färg trycker du vänsterklick på själva rutan med övertoningsfärgen (markerad på bilden längst till höger). Sen trycker du på den lilla fyrkanten längst till vänster (som på bilden) och sen trycker du på färgrutan längst ner (som på bilden) och väljer vilken färg du vill ha. Hoppas ni alla hängde med på detta.



5. När du väl valt färgen trycker du helt enkelt okej. Det sista du nu ska göra är att ändra opaciteten precis som du gjorde innan när vi gjorde ett lager till huden.




Före- och efterbild:



----------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta var 2 rätt så lätta knep. Jag hoppas ni har nytta av dom och om det är något ni inte förstod så bara skriv.
Vill gärna vet vad ni tyckte så lämna gärna en kommentar.


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Jag har också laggt upp en guide på hur man gör ansiktet lent :)

2009-01-21 @ 22:50:45
URL: http://metrobloggen.se/starofusa
Postat av: Beth

Mycket bra förklarat,jag tror dem som inte visste tidigare hängde med riktigt bra :D Kul idée de här med tips lite då och då :) <333

2009-01-22 @ 06:51:18
URL: http://bastaste.bloggspace.se
Postat av: Wilma

Tack så mycket för användbara tips :D

2009-01-24 @ 18:31:05
Postat av: Lilly

Jag hade lite svårt för det steget med alla markeringar men jag prövade mig fram så det blev rätt. Jätte bra tips :D

2009-01-24 @ 18:32:38
Postat av: Anonym

Toppen! Mer såna här tips! du hamnar på bokmärke :)

2009-01-31 @ 19:10:38
URL: http://carolinad.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0