Photoshop cs2

Jag har ju förklarat innan hur man ändrar ögonfärg men här kommer ytterliggare ett tips som är lite bättre än det förra. I detta inlägget kommer jag att visa hur man:    
* Ändrar ögonfärg
* Sätter färg på läpparna
* Ögonskugga/kajal 
* Finare färger i själva bilden

Bilden är tagen från google så jag har inte själv tagit den. dldar.com/news.php?readmore=65 <-- Här hittar man bilden.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Snyggare färg på läpparna:

1. Först måste du göra ett nytt lager och det gör du genom att gå in på "Lager - Nytt - Lager...". Sedan kan du döpa lagret till vad du vill men jag ska skriva läppar så jag vet vilket lager det är.
 <---- Glöm inte att trycka på bildern för att dom ska bli större.

2. Sedan väljer du den färg du vill ha (den kommer bli mycket ljusare på bilden) och börjar måla på läpparna. Det gör inget om det kommer lite utanför för det kan du sudda bort sen. Jag brukar måla en mörkare linje runt läpparna för det tycker jag blir lite snyggare.


3. När du har målat färdigt går du in i menyn och väljer "Filter - Konstnärliga - Plastfilm.." och gör så alla värden ligger runt mitten i högerkanten.


4. Sedan för att få det att se lite verkligare ut så väljer du, precis ovanför bilderna, "Färg". Just nu är det inställt på normal.


5. Nu det enda du behöver göra är att sudda i kanterna så att det inte finns någon färg utanför. Ha gärna opaciteten på 50 % eller till och med mindre och använd en pensel som inte är så skarp i kanterna.


-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ändra ögonfärg:

1. Först väljer du en snygg färg du vill ha på ögonen och sedan väljer du verktyget "Ellips". Nu gör du cirklar över ögat så det täcker hela ögat och det gör inget om du får utanför här heller.

 

2. Precis som jag visade på läpparna så väljer du "Färg" på varje öga. Sedan kan du minska opaciteten så att det blir så verkligt som möjligt men du behöver inte göra det om du redan tycker det är bra.
    

3. Nu ska du även här sudda bort det som utanför. När du ska börja sudda kommer där antagligen komma upp en liten ruta som du bara ska svara "OK" i. Sedan kan du börja sudda.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Smink:

1. Först gör du ett nytt lager som första steget när jag visade hur man målade läpparna. "Lager - Nytt lager - Lager.."
 
2. Välj en färg du vill ha som svag ögonskugga, i mitt fall blir det svart/brun och börja måla på ögonlocken. Ha opaciteten på 5-8 % och måla sedan till du tycker det blir lagom.
 <--- Vänster är sminkat och höger är inte.

3. Nu väljer du svart och börjar måla med svart i franskanten (där jag visar med rött på bilden). Ha nu opaciteten runt 15 %.. Måla tills du blir nöjd.


------------------------------------------------------------------------------------------------------

Snygga till bildens färger:

1. Gå in i menyn ovanför bilden och välj "Bild - Justeringar - Variationer..".


2. Jag brukar jag alltid bara öka den röda och gula kanalen. Sedan har jag även det inställt på minst eller näst minst på skalan "Fint - Grovt" (se bilden). Bilden som står över "Original" är hur den såg ut innan och bilden över "Aktuellt val" är hur den kommer se ut.  



Hoppas ni tyckte det var användbara tips och skriv om det är något ni inte förstår!
Före- och efterbild:


 


Kommentarer
Postat av: Louise

Wooooow!! jätte bra tips!

2009-04-03 @ 21:58:56
Postat av: © Ainariel - Therese Marks fotodagbok

Tack så hemskt mycket!

2009-04-07 @ 15:06:14
URL: http://www.ainariel.se.nu/
Postat av: Herrblå

Hej, jag tycker du photoshoppar enformigt, och dina bilder är ännu enformiga. Låna hem några fotoböcker från biblioteket, läs på om fotografiska principer, fota analogt, strunta i alla dina high-tech-prylar ett tag, så ska du se att du blir bättre.

2009-04-11 @ 01:49:13
Postat av: Leonora - Rösta på veckans blogg

Hoppas du får en härlig dag :)

allt väl?

2009-04-11 @ 01:53:16
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Victoria

Svar till herrblå: Det var ju tråkigt du tycker så. Jag tycker att jag kommit en bra bit eftersom jag bara har fotograferat i 1 år och är 17 år gammal..





Sedan kan jag faktiskt berätta att jag redan fotograferar analogt och framkallar mina filmer själv. Har gjort det i över ett halv år...



Jag lägger bara upp nybörjartips här för annars blir det för svårt att förklara + dom som inte är så bra kommer ha väldigt svårt att hänga med.



Nästa gång du vill trycka ner någon så titta på dina egna fel då. + Det finns trevligare sätt att säga hur man tkr.

2009-04-12 @ 21:13:47
Postat av: Beth

Härligt svar sötnos ;) HerrBlå ?!?!?! Aaaah Vågar inte annat än att vara anonym XD haha det är skrattretande XD <33

2009-04-14 @ 20:45:13
URL: http://bastaste.bloggspace.se
Postat av: Jessica

Hej:P'

Vad gör man om det istället för den där rutan som du pratade om som man skulle trycka på ok, när jag försöker sudda komemr det istället upp en ruta där det står "det gick inte att använda suddgummi eftersom innehållet i lagret inte är direkt redigerbart", vad gör man då? För när jag tryckt på okej händer ingenting:P

2009-05-11 @ 19:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0